Arthur Nordin skänkte bort två kostymer

april 14, 2023 16:04:32 Lennart Persson

Så här kunde det se ut på Dalabanan i Lundsbrunn.

Motorintresset föddes hemma i köket. Pappan Lennart var aktiv i Skara Motorklubb. Han sysslade med bilar. För sonen blev det motorcyklar. Från början med stödhjul.

Det berättade Bengt Ahlgren vid vår tisdagsträff den 4 april. Bengt hade med sig Bosse Olsson som assistent i Vilanhallen.

Både Bengt och Bosse blev så småningom aktiva i sidovagns-cross. För Bengt blev det tio år som tävlingsåkare. Sen utbildade han sig till domare och tävlingsledare i motocross. Han har bland annat haft uppdrag i Svemo, Svenska motorcykelförbundet. Senare som ordförande i Västra motorcykelförbundet i 18 år. 2022 klev han av det uppdraget.

Bengt och Bosse lotsade oss igenom Skara Motorklubbs historia. En klubb som 2024 kan fira ett hundra år.

Redan under det första verksamhetsåret, 1924, arrangerade Skara MK sin första tävling. En tävling som kördes på is på sjön Lången i Lerdala.

Året efter arrangerades den första orienteringstävlingen för bilar. Starten skedde vid Stortorget i Skara. Sen kunde det handla om bilkörning på mellan 20 och 30 mil.

Den 1 maj 1951 arrangerade Skara MK sin första motocrosstävling. Platsen var Stora Lunds marker en bit utanför Lundsbrunn. En av deltagarna för hemmaklubben var Arthur Nordin. Senare välkänd klädhandlare i Skara.

-När Calle Prytz och jag vann en tävling i sidovagn på Dalabanan 1969 kom Arthur fram och bad oss komma till hans affär på måndagen. Vi åkte dit och fick var sin kostym, berättar Bengt Ahlgren.

1953 invigdes Dalabanan i Lundsbrunn. Det var stora händelser när det tävlades där. Folk kom från när och fjärran. Publikrekordet låg på drygt 6 000 besökare.

På 1960-talet växte motorklubben rejält. Framför allt på bilsidan; bilorientering och rally. Helt plötsligt ville många vara med och tävla. Mest i rally,

1963 arrangerade Skara MK SM-tävling i rally, Djäknerudan arrangerade så gott som varje år. En av de som satsade på rally var Bengt Thorsell.

-Han är den bästa vi haft i klubben, säger Bosse Olsson.

Bengt hade licens i drygt 30 år och är den från Skara MK som har kört flest stora tävlingar.

När det gäller motocrossen sökte klubben efter en ny bana. Karl-Olof Larsson och Olle Sterner åkte ut till Gunnar och Inger Holmqvist på Lillängen i Ledsjö. Gunnar och Inger var positiva till att upplåta mark till en crossbana.

-De flesta av de boende där var positiva men en person stretade emot. Och han fick andra med sig. Hans argument var att det skulle bli en massa raggare där på tävlingarna, säger Bengt Ahlgren.

Efter många turer med protester och utredningar blev det klartecken för banan vid Lillängen. 1983 invigdes banan med SM för sidovagnar. Tävlingsledare då var Bengt Ahlgren.

Lillängen är i funktion än idag även om det inte finns lika många crossåkare i klubben som under 80-talet.

En oväntad gäst dök upp på träffen. Från Tibro kom nämligen Hasse Hansson. En av Sveriges bästa enduroförare genom tiderna. Han har bland annat nio SM-guld. Dessutom har Hansson vunnit November-Kåsan flera gånger och varit med lag-VM ett antal gånger.

Från träffen i Vilanhallen. Fr v Bengt Ahlgren, Hasse Hansson, vår klubbvärd Jan-Åke Ek och Bosse Olsson.

 

LP

 

  Tidigare  WI-tidningar