Från mejeriet i Götene till att bli bäst i världen

mars 1, 2024 14:03:17 Lennart Persson

 

Leif Egonsson i samspråk med Kenneth Hansen i tisdags.

 

De flesta ungdomar som ser fram mot en karriär i motorsporten börjar med att köra gocart. Så även Kenneth Hansen.

-Jag var 14 år, det var nog ganska sent, säger Kenneth.

Idag börjar ungdomar att köra gokart när dom är fem, sex år. Ändå blev Kenneth Hansen så småningom en av världens bästa rallycrossförare genom tiderna. 14 EM-guld. 12 SM-guld. Trots att början av karriären kantades av problem. I sju av de åtta första racen i gokart ledde Kenneth när han tvingades bryta. Hans gokart krånglade.

-Jag fick i varje fall lära mig att aldrig ge upp, säger Kenneth.

En egenskap som har burit honom till stora framgångar.

Lapp på luckan

I tisdags gästade Kenneth Hansen oss i en fullsatt, 80 personer,  Prubbasal på biblioteket. Utan att överdriva vågar jag påstå att det var ”lapp på luckan”.

Kenneth fick verkligen publiken att stortrivas. Han berättade om sitt liv, om sin långa och framgångsrika karriär. Skratten blev många bland åhörarna. Gamla anekdoter fick nytt liv. Ödmjukheten hos Kenneth grep tag i oss. Det blev helt enkelt ett par härliga timmar i hjärtat av Skara.

Även om Kenneth Hansen bott i trakterna av Götene under hela sitt liv har han en koppling till Skara. På katedralskolan studerade han i två år. Mejerilinjen.

-Det var garanterat att få jobb om man gick den utbildningen. Och så fanns det ju ett mejeri i Götene, så det föll sig ganska naturligt, säger Kenneth.

Köpte en riktig bil

På Arla i Götene fick Kenneth jobb. Han blev dock inte så långvarig bland mjölk och ostar. Kenneth insåg att det inte gick att kombinera jobbet på mejeriet med tävlandet.

-Det var ju en del jobb på helger, och då ville jag ju tävla, säger Kenneth.

När tiden var mogen köpte Kenneth ”en riktig bil”. En sportbil. Volvo P 1800.

Efter en tid ledsnade Kenneth på att glassa omkring i sin sportbil. Då hittade han en annons. En rallycrossbil var till salu. Kenneth och pappa Svend lastade sportbilen på släpet. For till Avesta och bytte bil. Med hem fick de en Volvo Amazon.

-Det kördes ju rallycross på Kinnekulle Ring, strax utanför Götene. Det var väl där mitt intresse för sporten föddes, säger Kenneth.

Första gången i teve

Efter en del problem med den nyinköpta amazonen kom framgångarna. Vid avslutningen av SM-serien 1986, i Haninge, var Kenneth en av de fyra som kunde vinna SM-guldet.

-Jag hade väl egentligen inte lagt upp någon plan det där året utan hamnade i ett slagläge jag kunde vinna, säger Kenneth.

Kenneth Hansen får en klapp på axeln av den gamla speedwayföraren Bosse Håkansson.

När väl Kenneth hamnade i den situationen insåg han att det gällde att göra det mesta rätt. Som att värma däcken inför loppen. Två av hans konkurrenter hade kommit på samma sak. För så gjordes i Formel 1. I rallycross hade det dock inte hänt tidigare.

Hårtorken värmde däcken

Några däckvärmare fanns dock inte. Kenneth, och hans konkurrenter, använde i stället hårtorkar, värmefläktar och täcken.

Kenneth Hansen blev tvåa och det räckte för att vinna SM-serien totalt. Tävlingen sändes i SVT och efter segern intervjuades Kenneth i direktsändning. Han fick då frågan om vad som skulle hända framöver.

-Jag hade väl inte funderat så mycket på det, men sa att det blir väl EM.

Med en ny bil blev Kenneth femma och sexa i EM de kommande två åren.

1989 kom den första EM-segern av 14. Till det året hade Kenneth Hansen skaffat en ny bil (Ford) med lånade pengar. 300 000 kr. Men inte nog med det. Kenneth lyckades köra sönder bakaxeln. Det kostade ytterligare 50 000 kr.

-Egentligen hade vi inte resurser för att kunna vinna EM. Men med lite knep och knåp lyckades vi få ihop det.

Tog tjänstledigt från jobbet

1990 bestämde Kenneth sig för att satsa på rallycross på heltid. Han tog tjänstledigt från sitt jobb i en motorverkstad.

-Jag har varit tjänstledig sen dess, säger Kenneth.

Men visst, oron har gnagt mång gånger. I den här branschen brukar det lösa sig från år till år. Några större prispengar att räkna in i budgeten fanns inte. När Kenneth Hansen var som bäst kunde en seger vara värd 8 000 kronor.

-Det räckte inte ens till ett set däck, säger Kenneth.

Rejäl olycka i Norge

Att olyckor händer i motorsport är ganska vanligt. Det är tätt mellan bilarna, tufft mellan förarna. Därmed borde rädslan alltid finnas runt hörnet.

-När det händer något oväntat, eller när man tappar kontrollen över bilen, då kan rädslan infinna sig, säger Kenneth.

En gång under hela karriären har Kenneth råkat ut för en rejäl olycka. Vid en tävling i Norge rullade bilen runt framlänges. Farten var då hög, 156 km/tim.

-Först tänkte jag på hur mycket som gått sönder, att det här blir mycket att laga. När jag sedan kände bränslelukten, då blev jag rädd.

När Kenneth låg fastspänd, upp och ned, var den första som kom till bilen Kenneths hustru Susanne. Hon hade sett tidigt att det var på väg att gå åt skogen. Susanne sprang och hoppas över avspärrningarna. Inget kunde hindra henne.

Susanne har själv varit en framgångsrik förare i rallycross. 1994 vann hon både SM och EM i den mixade klassen. Det har ingen annan gjort.

Många bråk med Per Eklund

Alla som sett rallycross vet att det kan gå lite vilt till. Både under heaten och efter. En av konkurrenterna som Kenneth Hansen har ”bråkat” med många gånger är Per Eklund. Relationen mellan de två förarna var under lång tid ansträngd. Det hände att Kenneth och Per rök ihop rejält. Något slagsmål blev det dock aldrig.

-Vi lärde oss nog att vi aldrig skulle komma överens aldrig skulle bli vänner på banan. Men vid sidan av kunde vi vara kompisar, säger Kenneth.

Kenneth Hansen en av världens bästa rallycrossförare genom alla tider.

Hur är er relation idag?

-Vi träffas ibland, och då blir det alltid en kram, säger Kenneth.

En gång var Kenneth med i Mästarnas mästare. Där gick det inte lika bra som under tiden som förare. Däremot har denne fantastiske idrottsman aldrig blivit inbjuden till Idrottsgalan.

-Det kanske är lite märkligt, säger Kenneth aningen försynt.

Att samtalet med Kenneth Hansen uppskattades märktes tydligt på de rungande applåderna. Vi hade fått möta en ytterst framgångsrik idrottsman – och en fantastisk människa.

LP

  Tidigare  WI-tidningar